Marketing van loodgieters

Het goed uitoefenen van een vak alleen is heden ten dage niet voldoende om bekendheid, en hierdoor ook meer klanten, te verwerven. De arbeidsmarkt krioelt van alle soorten bedrijven, groot en klein, die hun diensten verlenen. Een goede bekendheid kan worden bereikt met behulp van een goede marketing. Deze kan op een snelle manier een connectie vormen met de consument.

Soorten marketing die toegepast worden door loodgieters

Het beste reclamemiddel van elke loodgieter is in ieder geval het verrichten van een goede job naar volle tevredenheid van de opdrachtgever. Deze zal het zeker ook doorvertellen waardoor er eventueel nieuwe klanten zich aanmelden. Deze vorm van reclame is nog steeds van toepassing maar is vanwege de zware concurrentie niet de juiste manier om een brede klantenkring op een snelle wijze op te bouwen. Immers zal de “reclame” zich beperken tot de groep mensen aan wie de tevreden klant het nieuws heeft bereikt.

Via reclame artikelen in dagbladen of via de media wordt een breder publiek bereikt. Deze kunnen een groter effect hebben als er een bepaald kenmerk aan wordt verbonden die een eventuele klant zal aanspreken b.v. de goedkoopste loodgieter van Zaandam. Jouw reclame artikel zal namelijk niet het enige zijn en moet zich dus onderscheiden van de rest.

Ook online marketing kan veel klanten bereiken en is vaak ook de goedkoopste en efficiënte

manier om een groot publiek te bereiken.

Wat zijn de voordelen van online marketing?

Tegenwoordig is alles wat de klok slaat het internet. Voor informatie gaat men direct op het net. Dit gebeurt door zoekopdrachten via de verschillende beschikbare search engines (Google, Yahoo) en de laatste tijden steeds meer via social media (Facebook, Twitter). De consument van tegenwoordig wil heel snel via het net aan haar/zijn informatie komen. Ook omdat het net bijna overal en voor een ieder beschikbaar is (vooral via de mobieltje).

Als loodgieter is het dus belangrijk om allereerst een naam te hebben die niet overeenkomt met een ander b.v. er kan maar 1 loodgieter Jan zijn in Apeldoorn. Komen de namen overeen dan zullen bij een zoekopdracht beide namen opduiken. En je weet nou net niet of de andere Jan ook zo een goede klus klaart als jou. Deze verwarring kan er dus voor zorgen dat het kan gebeuren dat bij een slechte job loodgieter Jan een slechte naam krijgt en daar val jij dan ook onder.

Het is ook handig om een extra kenmerk te hebben die de consument aanspreekt. Zoals al aangehaald bij de reclame artikelen zal dit iets moeten zijn waarin je als loodgieter zich van de rest onderscheidt.

Via social media is het altijd goed om een Facebook en of Twitter account te hebben. Voor de naamgeving en overige kenmerken gelden dezelfde regels als hierboven. Bij deze vorm van reclame zijn vooral goede referenties van klanten noodzakelijk omdat die direct kunnen reageren op jouw account. Ook kunnen foto’s van uitgevoerde werkzaamheden direct worden geplaatst. Op zo een manier kan heel effectief en actueel reclame worden gevoerd.

Zoals je hierboven hebt gelezen is marketing van loodgieters heel belangrijk vanwege de concurrentie die er heerst. Deze marketing kan op verschillende manieren gebeuren. Je dient wel te letten op de kosten. Alleen social media is gratis maar een website komt wel professioneel over en schept wat meer vertrouwen. Voor een beginner is het daarom een goedkopere optie om eerst alleen te marketen via social media en naarmate het bedrijf groeit, kan een website worden opgezet en kunnen er reclame spotjes via de media (krant, radio, TV) worden verspreid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *