Hoe zet je online marketing succesvol in voor je onderneming?

Ondernemen is bedoeld om geld te maken. Zo dient een ondernemer ook altijd te weten hoe hij zijn of haar product aan de man brengt om geld te maken. Koopt niemand zijn product, dan heeft het ondernemen n beginsel geen nut. Hier komt het beginsel van marketing bij ijken. In de digitale tijdperk is vooral online marketing een heel aantrekkelijke tool.

Alvorens je op dit punt komt is in ieder geval van belang om een juiste strategie te bedenken, dat in beginsel past bij jou ondernemingsvorm. Marketing begint niet van de ene op de andere dag. Het is afhankelijk van de keuzes die je maakt.

Uiteindelijk moeten a de keuzes die zijn gemaakt, en besluiten die zijn genomen, worden geïmplementeerd. De implementatie van de marketeer geschied op basis van de 5 P’s.

  • Prijs
  • Promotie
  • Proces
  • Personeel
  • Product
  • Plaats

Stelt dat je er nu voor kiest om je marketingstrategie met behulp van sociale media uit te zetten. Daar dien je natuurlijk een goed inzicht in.

Sociale media is hypegevoelig. Je zag het aan de opkomst van Google+ en zoals al jaren gaande is, aan het vertrek van jongeren van Facebook naar Instagram. Deze hype zal niet veranderen. Er zullen veel meer sociale netwerken bij komen en veel meer eruit vallen. Dat is in het verleden ook gebeurd en wordt niet uitgesloten.

Toch zijn er drie niveaus die gelden binnen elke sociale netwerk.

  • Als je kijkt naar sociale media, dan kun je bij allemaal minimaal een profiel aanmaken waarbij je een foto kunt plaatsen. Ook kun e vaak een BIO erbij plaatsen. Dat kan veel informatie zijn zoals op LinedIn of heel(160 tekens) zoals op twitter. Niveau 1 bestaat uit het netwerk en alle leden. Gezamenlijk vormen de leden het netwerk. Op facebook zijn het bijkans 1 miljard wereld wijdt.
  • De leden kunnen een connectie middel behagen. Die connecties kun je rechtstreeks benaderen via sociale netwerken.
  • Het derde niveau in sociale netwerken bestaan uit groepen. Dat zijn mensen met wie je geen connectie deelt, maar wel een passie, hobby etc. op linkedIn heten de groepen darwerkelijk groepen, en op facebook heet het een facebook pagina.

De kracht van sociale media

De kracht van sociale media zit in de zoekfunctie. De zoekfunctionaliteit loopt door alle drie niveaus heen. Je kunt mensen en groepen vinden, en daarmee je connecties uitbreiden.

Als je bij voorbeeld kijkt naar LinkedIn, dan zie je dat het netwerk de mogelijkheden biedt om te zoeken naar people, jobs companies, groups, universiteit en e eigen inbox.(https://www.youtube.com/watch?v=4Nvtll-Bs4Y / https://www.youtube.com/watch?v=w5bbblqQXcQ).

 

Implementatie

Stel dat er vanuit een marketingperspectief naar voren komt dat Nederland vergrijst. Hoe speelt de Marketeer nu in op dit gegeven? Wat is je strategie je zou bijvoorbeeld de 65plussers als doelgroep kunnen kiezen. Het moment je dat gekozen hebt, is de vraag: wat ga je doen? Ga je makkelijke processen ontwikkelen voor ouderen? Ga je prijsverschillen invoeren voor 65 plussers? Ga je andere producten maken zoals de verzekeringswereld dat doet? Ga je personeel inzetten om de ouderen te helpen? Ga je promotie maken naar de 65 plussers toe? En hoe doe je dit allemaal?

Je ziet hier dat omgevingsanalyse, strategie en implementatie het hele vakgebied van marketing omvatten(https://www.youtube.com/watch?v=tvkGBY7M8uI).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *